» » مهد کودک قبل از مدرسه خوب است یا بد؟
97/11/8
مهد کودک قبل از مدرسه خوب است یا بد؟
 تنها بالا رفتن هر روزه تعداد زنان شاغل نيست كه آمار بچه‌هايي را كه سال‌هاي پيش از دبستان‌شان را در مهدكودك‌ها مي‌گذرانند، بالا مي‌برد. اين روزها حتي بسياري از زنان خانه‌دار هم ترجيح مي‌دهند با فرستادن فرزندشان به مهدكودك، فضاي بهتري براي آموزش ديدنش فراهم كنند. اما محققان مي‌گويند تير اين مادرها نه در ايران بلكه در بسياري از كشور‌هاي جهان هميشه به هدف نمي‌خورد و وارد شدن بچه‌ها به مهدكودك در هر شرايطي، زمينه را براي رشد بهتر آنها فراهم نمي‌كند.

اگر شما هم ميان سپردن فرزندتان به مادربزرگش، پرستار بچه يا مربيان مهدكودك مردد مانده‌ايد، با توجه به شرايط خودتان و راهنمايي‌هاي ما، مي‌توانيد بهترين تصميم را براي پرورش كودكي موفق و سالم بگيريد. مطلبی که در ادامه می‌خوانید از كتاب‌هاي روانشناسي رشد نوشته لورا برك و کتاب شخصيت كودك نوشته پاول هنري ماسن، جروم كيگان، آلتا كارول هوستون و جان جين وي كانجر بر گرفته شده است.

حق با كدام گروه است؟
والديني كه موافق فرستادن فرزندشان به مهدكودك هستند، مي‌توانند به اندازه يك كتاب دليل محكمه‌پسند براي اين تصميم به شما ارائه كنند. از اينكه خودشان فضايي براي چند ساعت رسيدگي به برنامه‌هاي شخصي‌شان پيدا مي‌كنند گرفته تا فراهم شدن امكان بازي كودك با همسالان و آموزش ديدنش در مهدكودك، همه مي‌تواند به يك مادر براي ثبت‌نام فرزندش در چنين محيطي انگيزه دهد. اما مادراني كه ميلي به اين كار ندارند هم به اندازه كافي براي تصميم‌شان دليل دارند.

کودکانی که قبل مدرسه مهد میروند، موفق ترند؟
از نداشتن اطمينان براي كيفيت و شيوه مراقبتي كه در مهد انجام مي‌شود گرفته تا دلتنگي كودك در ساعت‌هاي دور از خانه و هر روز بيمار شدنش، همه به اين مادرها براي مراقبت كردن از كودك در خانه انگيزه مي‌دهد. در صفحه بعد به شما مي‌گوييم چطور هر دو گروه مي‌توانند حق را از آن خود كنند و با نگاه كردن از زاويه‌اي متفاوت به اين داستان، ديگري را به گرفتن تصميم نادرست متهم كنند.

مخالفان مهدكودك مي‌گويند
• واقعيت اين است كه تاثيرات طولاني‌مدت مثبت يا منفي مهدكودك بستگي به نوع مراقبتي دارد كه از كودك مي‌شود. سپردن كودك به مهدكودك‌هايي كه فاقد امكانات و شرايط مناسب هستند – اغلب مهدكودك‌ها در كشور ما در چنين شرايطي هستند- نتايج چندان مثبتي ندارد و اينجاست كه مي‌توانيم حق را به گروه دوم دهيم.

• از آنجا كه در اين مهدكودك‌ها كنش متقابل بين كودكان و مربيان مثل پدر و مادر با فرزند نيست، كيفيت غالب مهدكودك‌ها مدام تغيير مي‌كند و به همين دليل نظارت بر آنها دشوار است، دستمزد مربيان بسيار ناچيز است و مدام تغيير شغل مي‌دهند و. . . نمي‌توان انتظار مشاهده تاثيرات مثبت را در كودكاني كه به اين مهدها فرستاده مي‌شوند داشت. واقعيت اين است كه مهدكودك خوب گران و نادر است.

موافقان مهدكودك مي‌گويند
بررسي‌هاي ديگر نشان مي‌دهد حق به همان اندازه مي‌تواند با گروه اول هم باشد. مادراني كه به‌خاطر شاغل بودن يا دغدغه‌هاي ديگر، چاره‌اي جز سپردن كودك‌شان به ديگران ندارند در صورتي كه او را هر روز پيش يكي از آشنايان بگذارند به سلامت روان فرزندشان آسيب مي‌زنند.

كودكاني كه فرصت دلبسته شدن به يك مراقبت‌كننده را ندارند، مدام پرستارشان عوض مي‌شود، هر روز به يكي از آشنايان سپرده مي‌شوند يا در مهدي كه مربي‌هايش هر چند هفته يا چند ماه يك‌بار تغيير مي‌كند از آنها مراقبت مي‌شود، بيشتر دچار دلبستگي ناايمن، اضطراب و اختلال‌هاي روانشناختي مي‌شوند. هنگامي كه كودكان بي‌ثباتي چندين مهدكودك را تجربه مي‌كنند، سلامت روانشناختي‌شان كاهش مي‌يابد و مشكلات هيجاني و رفتار كودكان پيش‌دبستاني كه از لحاظ خلق‌وخو دشوار هستند به ميزان زياد بدتر مي‌شود.

مشكلات روانشناختي، تنها گريبان كودكاني كه مدام از خانه يكي به خانه ديگري مي‌روند را نمي‌گيرد؛ بچه‌هايي كه با مادران افسرده‌اي زندگي مي‌كنند كه حوصله سرگرم كردن‌شان را ندارد يا به مهدهاي شلوغ و بي‌كيفيتي مي‌روند كه برنامه‌اي براي سرگرم كردن بچه‌ها در آن طراحي نشده ‌است هم در معرض آسيب‌هاي بسياري هستند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در صورتي كه كودكان پيش‌دبستاني و كودكستاني وقت زيادي را به صورت نافعال صرف نشستن و انجام دادن تكاليف كنند در مقايسه با اينكه به‌طور فعال در مراكز بازي مشغول باشند، رفتارهاي پراسترس بيشتري نشان مي‌دهند و ‌اطمينان كمتري به توانايي‌هاي خود پيدا مي‌كنند.

محققان سوئدي مي‌گويند بچه‌هايي كه در نوباوگي و نوپايي به مهدكودك‌هاي مناسب وارد مي‌شوند، در اواسط كودكي و نوجواني تاثير اين اتفاق را بر قابليت‌هاي شناختي، هيجاني و حتي اجتماعي‌شان نشان مي‌دهند.  موضوع مهم كيفيت مراقبتي است كه در خانه يا دور از خانه از كودك مي‌شود. محيط مهدكودك از لحاظ رواني ممكن است وضعيت مساعدي براي كودك فراهم كند؛ همان‌گونه كه در خانه ممكن است فراهم شود. آنچه براي رشد كودك در اين سنين اهميت دارد روابط متقابل گرم و مكرر بين كودكان و بزرگسالان، ارتباط كلامي، فرصت براي كاوش و فضا و  تجهیزات مناسب سن كودك است.  

کودکان, موسیقی, آموزش, مهارت, فیلسوفان کوچک, مهد کودک فیلسوفان کوچک, مهد کودک, های اسکوپ, ایران های اسکوپ, highscope, iran-highscope, کودک, پیش دبستانی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود